Olen Martti Hellström, 55-vuotias espoolainen, espoolaisen Auroran alakoulun rehtori. Olen ollut opetusalalla 32 ja rehtorina 20 vuotta.

Olen syntynyt Lahdessa, ja käynyt kouluni Helsingissä. Kansakouluni kävin Vallillassa ja Kalliossa. Oppikoulun Helsingin toisessa lyseossa.

Pohjakoulutukseltani olen luokanopettaja. Valmistuin Helsingin OKL:lta vuonna 1977. Kasvatustieteen väitöskirjani (2004) käsitteli koulujen kehittämishankkeissa viisaaksi osoittautunutta muutosotetta.

Ensimmäinen työpaikkani oli Siilitien ala-aste Helsingissä. Syksystä 1978 siirryin Espooseen Sepon kouluun, ja sieltä 80-luvun puolivälissä Niipperin kouluun. Auroran koulun rehtoriksi minut valittiin vuonna 1989, ja siellä olen tehnyt nyt pääsosan elämäntyöstäni.

Minulla on ollut myös etuoikeus ollan mukana useassa oppikirjatyöryhmässä. Kuulun Suomen tietokirjailijoihin. Tuorein julkaisuni on PS-Kustannuksen julkaisema "Sata sanaa opetuksesta" (2008). Työn alla on sisarteos "Sata sanaa kasvatuksesta", joka toivottavasti ilmestyy vuonna 2010.

Edunvalvonnassa olen ollut mukana lähes koko elämäni. Oppikouluaikana olin Tossun teinikunnan puheenjohtaja. Kun tulin töihin Espooseen minut imettiin mukaan luokanopettajatoimintaan. Olin vuosikausia mukana Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen paikallistoiminnassa. 80-ja 90-luvun taitteessa tulin valituksi EKOAY:n hallitukseen, jossa toimin useita kausia. Olen ollut niin OAJ:n vanhassa edustajainkokouksessa kuin valtuustossakin (2002-2005).

Sivutoimenani olen toiminut Luokanopettaja-lehden toimittajana ja vuodesta 1994 alkaen päätoimittajana. Vedän myös Luokanopettajan päiväkirjan toimituskuntaa. Päiväkirjasta ilmestyy tänä keväänä jo 21. painos.

Minulla on ollut myös etuoikeus olla  mukana useassa oppikirjatyöryhmässä. Kuulun Suomen tietokirjailijoihin. Tuorein julkaisuni on PS-Kustannuksen julkaisema "Sata sanaa opetuksesta" (2008). Työn alla on sisarteos "Sata sanaa kasvatuksesta", joka toivottavasti ilmestyy vuonna 2010.

Oppi- ja tietokirjatyön ja edunvalvonnan lisäksi olen ollut innostunut kouluttajan tehtävistä. 1980-luvulla vedin sijaisopettajakursseja ympäri maata. Myöhemmin teemoinani ovat olleet mm. esteettinen eheyttäminen, kerhopedagogiikka, kodin ja koulun yhteistyö, pedagoginen johtaminen, teatterikasvatus tulevaisuuskasvatus ja virtuaalikoulu.

Olen kouluttautunut vuosina 2004-2005 Opekossa oppilaitosjohdon kouluttajaksi ja Microsoftin PiL-hankkeessa Fullan-fasilitaattoriksi. Olin Suren Pro Rexi - 2015-koulutuskiertueen pääkouluttaja. Vastaan myös Suren Tutkivien rehtorien verkostosta. Espoossa olen ollut vahvasti mukana erityisen tuen kehittämishankkeissa.

Perheeseeni kuuluu vaimo ja kolme aikuista lasta. Rakkaimmat harrastukseni ovat kouluteatteri, opettajabändi ja vespailu. Naputtelen ahkeasti ajatuksiani blogiini http://pedagogiikkaa.blogspot.com/